Marketingová analýza

Marketing a management jsou ona dvě kouzelná slova, která se objevují nejčastěji společně ve všech marketingových příručkách a učebnicích. Marketing je jistou formou managementu, tedy řízení. Spojení Marketing a Management je tak obecně a zkráceně nepřetržitý proces řízení strategie, analýzy, plánování, implementace a kontroly. Jeho smyslem je vytvoření a udržení dlouhodobých vztahů s cílovými zákazníky nebo skupinami, které umožní firmám a dalším subjektům dosáhnout stanovených cílů.

V nových marketingových koncepcích je hlavní důraz kladen na potřeby zákazníka a přes požadavky zákazníků se určuje výroba. Proto největší současnou hrozbou firem není obrovská konkurence na trhu a neustále útočící konkurenční reklama, ale dobře informovaný a náročný zákazník. Stanovení cílů firmy a vhodný výběr strategií vedoucích k naplnění cílů, misí i vizí by mělo být podloženo vypracováním analýzy. Ta je prvním krokem marketingového strategického řízení, konkrétně jeho etapy plánování. Její podstatou je identifikace, analýza a ohodnocení všech relevantních faktorů, o nichž lze předpokládat, že budou mít vliv na konečnou volbu cílů a strategií firmy.

Nástup informačních technologií přivedl do marketing managementu nové termíny, jako jsou SEO, PPC, CRO, bannerová reklama, cenové porovnávače zboží, emaling, využití sociálních sítí atd. atp. Marketing na internetu (on-line marketing) je kvalitativně nová forma marketingu, která může být charakterizována jako řízení procesu uspokojování lidských potřeb informacemi, službami nebo zbožím pomocí internetu. 

Specializujeme se především na benchmarking & stakeholder analýzy, ale několik rad k obecnému marketingu – a navíc úplně zdarma 🙂

Problém je často i u zainteresovaných subjektů nepochopení samotného pojmu marketing. Marketing není prodej. Marketing prodeji jen napomáhá. Marketing je tedy vlastně všechno to, co děláte, než prodáte. Marketing už není vůbec nějaká jednorázová akce, ale ucelený proces. Má začátek, různé střední fáze, ale nikdy ne konec, proto je to proces. Marketing není ani synonymem pro slevovou akci nebo v poslední době (i na českém trhu) pro stále stupidnější reklamu.

Doba se holt mění, když si lidé dnes chtějí něco důležitějšího koupit, je web oním prvním místem, kde začínají svou cestu za nákupem. Z pohledu marketingu musíte proto hlavně vědět, kdo je onen zákazník, co chce a co mu můžete nabídnout.

Je pořád těžší a těžší se prosadit na trhu. Pokud máte zajímavý výrobek nebo službu, nedělejte z produktu běžné spotřební zboží. Udělejte z něj něco, co nikdo jiný ani nabídnout nedokáže. Jedním ze způsobů, jak udržet dlouhodobou poptávku po svém produktu, je nikdy ji zcela naplnit. A naopak – nesnažte se prodávat něco, co nikdo nechce.

Konkurovat marketingově jen cenou je nejrychlejší způsob, jak zničit sebe, svůj zisk i své podnikání. Podbízet se cenově je prostě silně krátkozraké, protože se vždy najde někdo, kdo je ochotný obětovat ještě větší část ziskové marže, takže nakonec zbankrotujete oba.

Marketing je do jisté míry i způsob myšlení. Bez vize a myšlenky je váš luxusní plánovací zápisník jen hromádkou potištěného papíru obaleného v dražší kůži. Bez nápadu a racionálního uvažování „jak jít na to“, nemá často marketing ani smysl. Nepovažujte za umění marketingu sepsat jednou ročně objednávku na levné propisky nebo trhací bločky s firemním logem. Navzdory obecně zažitým představám není úspěch v podnikání nezbytně spojený s tím, že byste museli být v příslušné marketingové oblasti ti nejlepší.

—————————

Marketéři musí přestat šaškovat s těmi žvásty o marketingu jako o neproniknutelné záhadě a musí se vrátit ke své práci. Marketing není nic tajuplného. Není to žádná alchymie. Je to střízlivá oblast firemní činnosti, jejíž výkon se může a měl by se řídit přísnými podnikatelskými zásadami (Sergio Zyman).

Sergio Zyman je světově uznávaný odborník na marketing, autor knih „Konec marketingu, jak jsme jej dosud znali“ a „Konec reklamy, jak jsme ji dosud znali“. Vedle Philipa Kotlera, Thomase Patalase a dvojice Jason Fried & David Heinemeier Hansson, patří k mým oblíbeným autorům.